17. apr. 2012

Helga på Neset

Jakop klar for barnehagen
I helga var vi på Neset og koste oss. For å gjøre det enkelt skriver jeg hele helga under ett. Om det blir noe kortere av den grunn, er ikke sikkert.

Fredag morgen og formiddag gikk som de pleier. Guttene avgårde i barnehage og på skole. Til frokosten hadde vi besøk av rådyr bukken på utsiden av kjøkkenvinduet. Abelone fikk hentet Jonas for meg på skolen. Etter litt fortelling og planlegging av hvilke leker som skulle være med, kom Anne Marit og Bjarne Johan opp. BJ skulle være med på Neset, og overnatte en natt. Kjempe koselig å ha besøk av Anne Marit. Da Jon kom hjem var det å pakke bilen. Siden vi ikke har min bil, kjørte Jon ut vogna og reisesenga ut til Neset før han kom hjem.
Vi kjørte  utover i 17 tiden. Anne Marit tok med seg syklene til guttene, og kom ut med de på kvelden. BJ og Jonas var ute og lekte, og syklet til ganske sent. Så kom de inn og satte seg nesten rett ned og tegnet dinosaurer. Det ble utrolig mange fine dinosaurer.

Jakop sovnet i bilen på vei ut, og hadde ingen planer om å sove da det var leggetid. Han klaget litt på vondt i øret før han skulle legge seg, men kunne ikke se noe. Det gikk nesten 2 timer fra jeg gikk inn for å legge han til han sovnet.
Tore kom ut en tur på besøk, og fikk kjøpt med seg brød til oss, noe som jeg hadde glemt. Han hadde også kjøpt nachos til meg. Snille Tore. Er nok fordi jeg sitter å tygger på det stort sett hele tiden.

Jonas klarte selvfølgelig ikke å la være å herje litt med Tore, men som alltid får han igjen, og han vet hvordan det går når man ypper seg med onkel Tore.
Jonas og BJ var snille og greie hele ettermiddagen, og var kjempe flinke å la seg fint. Hørte de pratet litt og lo, men de sovnet veldig raskt. Sikkert sagt det før, men merkelig så godt de leker sammen, så veldig forskjellige de er. Ingen krangling heller. Kanskje det er forskjellen som gjør at de går så godt sammen.

Lørdag var utrolig deilig. BJ og Jonas ble kjent med nabo gutten, og de lekte sammen stort sett hele dagen. Jakop er jo ikke i ro ett øyeblikk, så han prøvde å gå av gårde så fort han fikk sjansen. Han hadde det kjempe kjekt, og var av og til borte å hilste på hunden til naboen. Men om det var hunden eller ballen som var det mest spennende er ikke godt å si.
Utpå ettermiddagen kom Samal, Abelone, Hilde og Kåre. De hadde med seg Bella, så jeg fikk enda en hund Dina kunne hilse på, og må si jeg syntes det gikk fint. Endelig en hund som fikk Dina til å bli litt roligere under hilsen, og faktisk legge seg for.

Mens jeg lagde ferdig middagen, lagde Abelone vaffelrøre. Rett før vi skulle spise, Kom Anne Marit for å hente BJ. Etter middag ble det noen røyk og en kopp kaffe. Det tok litt lang tid før kaffe trakteren ble ferdig, så det ble ikke noe kopp nr. 2 på Anne Marit. Får ha den til gode til en annen dag. Vi koste oss med gode vaffler og kaffe, men etterhvert  måtte Samal og gjengen hjem de også.
 Lørdag godtet kom frem og kose kvelden var i gang. Legging av Jakop gikk mye lettere, og var unnagjort på kort tid.

Jonas skrev en historie helt selv
Jonas satte seg til å tegne da det ikke var mere å se på for han. Han skulle skrive noen snakke bobler, men det endte med at han skrev en liten historie. Ganske utrolig å se han sitte sånn, og på toppen av det hele storkoser seg. Det  var to "stumme" bokstaver han ikke hadde fått med  seg. Ellers så blandet han konsekvent sammen b og d, men hvis jeg spurte om han kunne lese ordet for meg, klarte
han stort sett å se feilen selv. Er veldig stolt av han, og nå går det raskt fremover med både lesing og skriving.

Dina må jo også ha litt mat
Søndag var det fint vær, men det blåste litt. Det må man nesten regne ned ute på Lindesnes. Jakop koste seg mye med Dina. Hvis han ikke syklet på mopeden sin. En to-hjuls sykkel med støttehjul han fikk av naboen hjemme. Godt fornøyd han. Han fikk ett lite raserianfall, da jeg ville ha han inn for å skifte bleie. Han ble så sint, at han satte seg for seg selv, og begynte å kle av seg. Ett kvarter, og noen plagg og ett par joggesko senere, var han blid igjen, og vi kunne gå inn og gjøre det vi skulle.

Jakop ville ikke inn,
så da setter vi oss ute å kler av oss i sinne
Jonas var rundt over alt på fjellene, og etter hvert oppdaget vi en maurtue på oppsiden av campinghytta som var i full aktivitet. Den ble grundig studert av Jonas. Dina prøvde ho også, men syntes ikke det var greit med maur på snuten, så ho gikk fort ned igjen. Jon gav maurene en bit av en banan, og det er fasinerende å se hvordan maurene jobber. Det var ikke bare Jonas som var oppe å kikket på.
vi reiste så vi var hjemme rett før 18, og må si det er deilig å ta seg noen dager borte, men bestandig deilig å komme hjem igjen.

Jonas har kamuflert seg for maurene
Etter å ha ryddet på plass og guttene hadde spist kveldsmat, kjørte Jon ned til båten en tur. Jonas så på dinosaurus filmer på You Tub og lekte med lego, og jeg la Jakop. Syntes det er koselig når de vil ligge på armen eller sitte i fanget og synge litt, så lenge de godtar at de skal opp i senga etterpå, og legge seg til å sove. Jakop har blitt veldig flink til å legge seg, og sover hele natta nesten hver natt. De gangene han våkner gjør han det til gangs. Da er han som regel lys våken, og kan være våken i mange timer. Men det blir i alle fall bedre, og det er jeg glad for.
 Jonas fikk lov til å sove inne hos Caroline natt itl mandag også, men da på sofaen. Han gledet seg til Caroline skulle komme hjem, at jeg fant ut at det var like greit, hvis ikke hadde han nok gått opp og ned trappa hele natta for å sjekke.

Det var det jeg hadde å fortelle om helga på Neset. En deilig og avslappende helg, men neste gang, skal vi sette opp en form for port på terassen. Reisesenga for eksempel.