31. jul. 2012

De første dagene i telt på campingen

Jon måtte jobbe frem til onsdag. Det var meningen at vi skulle reise på torsdagen, men fordi det skjedde litt av hvert ble det ganske sent på ettermiddagen før vi var klare. Vi fant ut at vi ikke kom til å være fremme før det hadde stengt, så vi bestemte oss for å reise i 6 tiden fredags morgen. Vi kom frem tidlig på formiddagen. Den plassen vi har hatt alle de andre gangene vi har vært her, var opptatt når vi kom. Idet Jon var på vei inn for å ordne betalingen, oppdaget jeg at de som var på "plassen" vår, pakket bilen. Jeg gikk for å sjekke for sikkerhets skyld, og må si jeg ble litt glad for at vi kunne få den plassen i år også. Vi brukte dagen til å sette opp teltet og komme oss i orden, leke og kose oss.

På kvelden begynte Jonas og Jakop å herje og sloss, og ville ikke høre på noen ting. Caroline fant ut av nå var det nok, og tok de med inn i teltet for å gi de en timeout. Det virket i ett par minutter, etterpå ville de bare tulle med Caroline, og nektet å ta ho alvorlig. Noe som syntes godt. De bare tullet og vimset. Etter en lang stund fikk Caroline roet de, og vi fikk endelig Jakop i seng, selv om det tok lang tid før han sovnet. Jonas fikk se på film, før han la seg.

Lørdag sov vi lenge alle sammen, og vi kom oss ikke avgårde til byen før i ett tiden. Jeg og Dina gikk i forveien, og så plukket han oss opp på veien. Vi parkerte i fjellhallen, som vi pleier. Der er det deilig og kaldt for Dina som står i bilen, dessuten ligger det nærme sentrum, så det er kort vei for å gå opp å sjekke til Dina i løpet av tiden vi er i byen. Det var ett eller annet trebåt race i Kragerø, så det hadde samlet seg mange trebåter, i det som heter Blindtarmen. Gjett hvem som koste seg masse. Jepp Jon. Han og Jonas hadde gått ned for å kjøpe is, og havnet midt i herligheten.

Jakop ble med Caroline og meg på en titte/ shoppe runde. det ble mest vindus shopping på oss. Vi hadde også en liten tur innom tante Toini og Lille Evensen. Utrolig mye fint baby og barnetøy. Etterpå var vi en tur innom der hvor Sara jobber. Etterpå var tok Caroline og jeg med oss Jonas for å kikke litt, men dessverre stengte butikkene. Da vi var ferdige med å kikke, tok vi turen innom butikken for å handle litt mat, og der møtte jeg på Thea. Det er så koselig å møte så mange i familien, når man er rundt å handler og titter. Da vi var ferdig, kjørte vi ut til Campingen, og lagde oss litt middag.

Vi syntes det er kjempe deilig å være på Campingen, og trives godt. Siden det ikke har vært så mange på det lille jordet "vårt", har guttene hatt stor plass til å boltre seg på. Der spiller leke sloss de, Jonas leker hest, og på søndag tok Jakop en neve gress og prøvde å stappe inn i munnen til Jonas. "Hesten spise" sa han, og da begynte selvfølgelig Jonas og le, og Jakop rakk å putte ett par gress strå inn i munnen hans. De spiller også fotball, og underholder andre på plassen med det. Blir ganske mye gøy fotball, når Jakop prøver å være like flink som Jonas.

Søndag var vi en tur hos Tante Toini og onkel Terje. Er egentlig mine tanter og onkler de som vi har i Kragerø, men det er Caroline og guttene som kaller dem det. Er nok litt pga alderen. Caroline og guttene er på alder med mine kusiner og fettere, og dermed blir det bare sånn. I alle fall, det var kjempe koselig. Koste oss med kaffe, kjeks kake og annen drikke. Skulle egentlig bare en liten tur siden vi skulle få besøk på Campingen, men plutselig fikk Jon en tlf, og at nå var besøket rett i nærheten. Jon møtte de der vi hadde parkert. Vi andre kom etter når vi hadde fått pakket tingene våre og sagt hade.

Det var Jan, Elisabeth, Benjamin, Nicolai og Emilie kom på besøk. De var på vei hjem fra Notodden. Jonas ble litt skuffet over at Alexander ikke var med, men det gikk over da han og Nicolai begynte å leke. Det ble litt kjedelig for Emilie, med gutte lek, så ho var med Caroline på "rommet". Litt jente tid med ei stor jente gjorde susen, og ho koste seg der inne og når Caroline gikk ut, fikk ho låne iPad`n til Caroline. Var ett par gutter som ble litt misunnelige. Jakop og Benjamin ville helst være der Jonas og Nicolai var, noe som ikke var lett, siden de var over alt på en gang. Dermed var de to små trolla også over alt. Hadde vel egentlig ikke regnet med noe annet heller. Caroline var snill, og tok mye av løpingen.

Etter noen timer reiste de hjemover. Hadde vært borte en stund, og ville ikke komme hjem for sent på kvelden. Skjønner den godt. Resten av dagen gikk med til leking, slappe av og kose oss. Fikk tak i kløv til Dina da vi var på Tofte, og den har vært tatt i bruk på Campingen. 1 til 2 turer om dagen. Dina blir fortere sliten, og er faktisk lettere å gå med. Deilig. Jonas hadde med seg sykkelen, og vi var litt spente på om han ville sykle. Etter litt tenking, og Jon ble med på en tur, syklet han når det ikke var noe særlig å finne på, eller han ville ha seg en liten pause fra Jakop. Jonas ble også kjent med en gutt, så de lekte og syklet sammen.

Selv om guttene er ute hele dagen, og i aktivitet hele tiden, ble de ikke tidligere trøtte. Vil ikke si at legge tidene ble holdt, men sånn blir det i ferier, eller i alle fall når man er avgårde på ferie og spesielt i telt, hvor man hører andre barn frem til 10-11 tiden. Siden vi for første gang hadde strøm til teltet fikk guttene se hver sin film før de skulle legge seg. Jonas sov hos Caroline, så han fikk vel lov til litt nere enn en film der inne.  Kl 11 skal det være rolig på plassen, og må si at folk er veldig flinke til å respektere.
Hadde ett par telt den uken, hvor de som var der ikke hadde sovet i telt før. Tror ingen av dem tenkte over at teltvegger ikke er like dempende som husvegger. Gøy å høre på en stund, men når klokka passerer 2 på natta, blir det litt kjedelig. Heldigvis var det bare en natt fra hvert telt.