6. aug. 2012

Mat, kos og familie

Mandag stod vi sent opp, og måtte faktisk forte oss litt for å rekke til tante Line for å spise lunsj kl 12. Vi husket til og med å få med oss alle de våte håndklærne fra dagen før. Hellingen på gulvet i familierommet på campingen, var ikke helt god, så for å hindre vannet å renne ut i gangen, måtte vi bruke håndklærne til å stoppe vannet foran døra.
Uansett, vi fikk låne vaskemaskinen hos tante. Kjempe deilig. Vi koste oss med masse god mat og kjempe godt selskap. Tante hadde laget en eggerøre med krydder, og må sies at det er desidert den beste eggerøren jeg noen gang har smakt.

Etter mat kom mor (min mormor) ned for å hilse på. Kjempe herlig å se henne igjen. Blir dessverre ikke så ofte som man kunne ønske. Hadde ikke tenkt å bli så utrolig lenge, men  plutselig var det ettermiddagen, og onkel kom hjem. Når onkel skulle ha seg litt mat, var ikke Jakop sen med å holde han med selskap. Deilig å se han spiser masse igjen, etter en liten periode med liten matlyst. Selv om han kan være ganske kresen i matveien, og og har mistet litt sansen for kjøtt, spiser han utrolig masse. Vi hadde det kjempe fint, og koste oss masse. Til slutt begynte det å nærme seg tidlig kveld, og da var det på tide å komme seg hjem til campingen, for å få i seg noe kveldsmat, og få Jakop i seng, eller sovepose.

Vi var litt spent på hvordan det skulle gå å få Jakop til å sove i sovepose, siden han ikke vil ha dyne på seg når han sover hjemme. Heldigvis kan man åpne soveposen hans helt på begge sider. Det var litt kjølig på de nettene når det hadde regnet, så da måtte vi snike på han oversiden av soveposen, flere ganger i løpet av natta. Når campingen har "stengt" for kvelden, tok jeg kløven på Dina, og gikk dagens siste tur. Elsker å gå langs vannet, og høre naturen og menneskene slå seg til ro. Etterpå er det litt snakking med Jon og Caroline, før vi krøp ned i soveposene for å sove. En fin avslutning på kvelden for min del.

Tirsdag hadde vi en ny tur til byen, hvor Jon og Jonas gikk bort på Gunnarsholmen, for å kose seg og se på kanonene. Caroline, Jakop og jeg tok oss en ny runde lyn shopping. Vi var og handlet parfyme til Caroline. Vi tok også turen innom Lille Evensen. Der kjøpte vi skjorts til Jonas, en t-skjorte og ett par skjorts til Jakop. Fant ut av at Jakop fikk ett storforbruk av skjorts, av en eller annen grunn. Kan ha vært all rulling på plenen med Jonas. Eller kanskje all isen. Tror nok det var en kombinasjon av begge. Etter at vi var ferdige med å handle gikk vi også bort til Gunnarsholmen. Siden vi skulle til Tante Toini for å grille, hadde vi litt dårlig tid, så det ble ikke så mye tid før vi måtte gå igjen. Jeg måtte innom butikken for å handle, så jeg gikk i forveien, og møtte de i parkerings tunellen etterpå.

Vi hadde en kjempe koselig ettermiddag og kveld, men gode kvelder må ta slutt en gang, og det gjorde denne også. Vi kjørte hjem til campingen ganske sent, i alle fall i forhold til Jakop sin legge tid. I tillegg måtte Caroline pakke tingene sine for ho skulle reise hjem dagen etter. Jonas har sovet inne hos Caroline, og syntes derfor det var ekstra dumt at ho skulle reise. Dessuten var han redd for at han måtte sove alene etter at ho hadde reist, men siden jeg sov inne hos han, slapp han det. Ellers så hadde vi en koselig kveld hjemme i teltet. Jon avsluttet kvelden med å se på Star Wars på pc`n. Ble en litt sen kveld, men det gjør ingen ting. Kan jo ikke legge seg normalt i ferien.

Onsdagen måtte vi stå opp "tidlig", siden bussen til Caroline gikk i 12 tiden i fra Sannidal. Etter en god frokost, og litt fin pakking, gikk jeg og Dina i forveien som vi pleide. Da vi kom til Sannidal, fikk vi handlet litt mat som Caroline kunne ta med hjem. Alltids kjekt med noe mat. Etterpå gikk vi bort til bussholdeplassen for å vente på bussen. Det ble ganske lenge å vente siden bussen var over en halv time forsinket, men man kan nesten ikke vente annet i den ferie trafikken som var. Da Caroline var vel avgårde på bussen, kjørte vi hjem til campingen for å kose oss i det deilige, varme været. tidlig på ettermiddagen kom Sofie på besøk en liten tur. Kjempe koselig. Guttene var i ekstase da ho ble med på å leke. Ho er flink med sånne små troll som guttene.

Etter en stund kjørte vi ho hjem. Hadde ikke tenkt å bli så lenge, men som vanlig ble vi til utpå kvelde. Alle ungene koste seg i vannet, bortsett fra Jakop. Han ville ikke ned til vannet engang, men vi fikk i alle fall han med på å få duppet føttene. Jonas syntes det var uvant med saltvann, og torde ikke å legge på svøm ut på dypet. Etter litt forhandlinger mellom meg og Jonas, endte det med at jeg måtte ut i vannet jeg også. Det var egentlig litt i kaldeste laget for meg, men vi fikk i alle fall Jonas utpå dypet. Jeg tok meg en svømmetur etterpå, men den ble ikke så lang som jeg håpet på fordi jeg begynte å bli kald og begynte å stivne i leddene. Kjempe kjedelig siden jeg endelig hadde klart å komme meg ut i vannet. Det var godt og varmt i lufta, og deilig sol, så jeg fikk fort varmen igjen.

Vi koste oss masse og det var kjekt å se Jonas ha det så kjekt i sjøen. Satser på at til neste år kan han svømme med de andre uten armringer, eller noe annet til hjelp, og at han kan føle seg trygg. Satser også på å Jakop ut i vannet med armringer. tidlig på kvelden reiste vi hjem, for vi skulle reise hjem dagen etter.
Torsdag fikk vi pakket ned teltet, og satte kursen opp til tante Line, onkel Jan, mor og far. Skulle egentlig bare opp å si hade, men mor hadde laget lunch til oss, og ikke lenge etter kom mamma og Rolf, som også skulle til Lyngdal. Utpå ettermiddagen satte vi kursen hjemover, etter en flott uke i Kragerø, og fine dager med familien.