15. feb. 2016

TUR TIL MÅNEN

Jonas
The moon
På søndag var det morsdag, og valentinsdag. Det sistnevnte har jeg ingen forhold til over hodet, men det har jeg til morsdag. De fleste tenker på frokost på senga, sove lenge, gaver, blomster, kort og god middag. I går fikk jeg en super morsdag. Akkurat sånn jeg vil ha det. Vi tok oss en tur til månen. Jepp, du leste rett, vi var på månen. Ikke den som er på himmelen selvfølgelig, men en plass du går tur til.

Båten er her nede en plass
På morgenen var Jon og Chris en tur nede ved båten for å fikse noe garn. Jon kaller det å "dra om garnene". Jeg sier at de tar garnene ut av kassen, retter de og sjekker at alt er ok, og legge de på plass.

Tore, Jørgen og Jon
Saueflokken på tur
I 2 tiden kjørte vi avgårde, og vi var 8 stykker som gledet oss til å gå tur. Da vi kom til grusveien, gikk vi i samlet flokk opp mot Månen. I alle fall så samlet som det kan bli med Jonas som raser rundt over alt. Jørgen var kjempe flink og gikk langt til å bare være 1. år, og i tillegg så bratt som det var. Ikke er det så mange ukene siden han begynte å gå. Selv om han holdt Jon og onkel Tore i handa, imponerte han. Vi hadde med vogn men siden det var så bratt, drøyde vi lengst mulig med å sette Jørgen der.

Jonas
Det var mye fin natur å se på, og spesielt kombinasjonen av vannet og isen i bekkene på vei opp. Ganske fasinerende å se hvordan naturen selv kan lage så nydelig kunst helt alene.

Jon og Jørgen
Det var deilig å komme opp til toppen av bakken, og kunne gå litt bortover. De hadde vært to for å dytte vogna opp bakken, men nå ble terrenget så ulendt at vi like godt satte igjen vogna, og bar Jørgen resten av veien.  Da vi kom bort der vi skulle sette oss ned, fant vi frem kaffe, kakao, og brus, men det ble ikke mye sitting. Jørgen fant ut av at han skulle gå, krabbe og klatre alle mulige plasser.

Jørgen
Caroline og Jørgen
Selvfølgelig for en liten nysgjerrig, uredd liten gutt var høydene de mest spennende å undersøke, og de høydene som var her, egnet seg dårlig til utforskning. Han er flink å klatre både opp, og ned, men ikke så flink. Da var det greit at han hadde dress på. Når han kom for nærme kanten, eller andre steder han ikke kunne være, var det bare å løfte han opp, å snu han rundt, så han kunne gå en annen vei.

Jon og meg
Chris, Jonas og Jakop
Det var deilig der oppe. Jonas og Jakop koste seg, og var rundt å utforsket, heldigvis holdt de seg unna kanten. Vi var kjempe heldige med været. Strålende sol, og vindstille, og dermed kunne vi nyte utsikten fullt ut.

Tore og Caroline
Jakop, Tøffen, Caroline og Chris
Etter en times tid begynte vi å gå hjemover. Jørgen var sliten, og lå i vogna, og siden det var like bratt ned som opp, måtte det to til for å holde vogna, hvis ikke kunne det ha blitt en spennende tur ned for Jørgen.

Ekteparet Chris og Jon
Jon og Jakop
Nedoverbakken tok knekken på benet, og ryggen til Jakop. Han fikk rett og slett så vondt at han gråt, og Caroline tok han på ryggen et lite stykke. Etterpå tok Jon han på skuldrene resten av veien. Det var en utrolig deilig tur, som vi alle tar igjen en annen dag.

Jørgen slapper av
Hundene til Caroline og Chris var med på turen. Siden vi alle byttet på barn og vogn, byttet vi også på å gå med hundene. Kan godt si at de fikk trent seg på å gå med forskjellige folk, og Tøffen fikk også trent seg i å ha på seg bånd, noe han syntes er ganske skummelt, men han fant fort ut at det nyttet ikke å legge seg ned å late som om han ble kvalt.

Da vi kom hjem tente Jon opp i gryta på utsiden, og så koste vi oss med å grille pølser, og slappe av. Vi var alle enig om at det hadde vært en herlig dag, og jeg vil si jeg fikk en perfekt morsdag.