11. jul. 2017

Helt fantastisk.
Litt kjeks må man ha
Venter på flyet til Spania
Nå er det noen dager siden vi kom hjem til Norge, og ett vær som ikke er i nærheten av det vi har hatt de siste ukene. Vi var sør i Spania. Litt på nedsiden av Torrevieja. Vi var ikke på de store turene hvor vi måtte kjøre bil. Ingen organiserte turer. Bare kose oss, og gjøre det vi hadde lyst til, når vi hadde lyst til det. Utrolig deilig, og avslappende, og når da kroppen min fungerte, og jeg var mer eller mindre smertefri for første gang på mange år, kunne jeg ikke annet enn å nyte det.

Mat, og restauranter
Jørgen lurer på hva som ligger
sammen med risen
De første dagene brukte vi på å bli kjent i området, og på å finne ut hvor butikkene lå. Vi prøvde også ut noen restauranter, og fant noen vi likte godt, og som vi var hos noen ganger. Jonas fant sin favoritt. Jakop var fornøyd så lenge det var Spaghetti Bolognese. Jørgen derimot ble ett problem. De første gangene vi var ute ville han ikke spise selv om det var mat han i utgangspunktet likte. Etter mye prøving av forskjellig mat var det like før vi gav opp, men etter to middager hjemme fant vi ut av det. Ris. Rett, og slett ris uten noe som helst på. Kelnerne stusset litt, men da vi sa det var til Jørgen, og ikke tilbehør skjønte de hvorfor.

Jørgen har fått sin Orange.
Slitsomt å spise ute sent for første gang

Jørgen sjarmerte også når vi bestilte drikke. Jørgen fant fort ut av hva de sa når de kom for å ta bestillingene på drikke. Han rakk opp hånden, og ropte Orange. Sånn går det når gutten er passe flink i engelsk, kan fargene, og koblet det ihop når vi etter en gang bestilte Cola til oss, og Fanta til han, og når de satte flaska på bordet sa: Orange.

Turer, og handle klær
Vi gikk mye tur. I alle fall jeg. Som regel klart jeg å narre med en av de andre, men Jørgen var stort sett med uansett. Andre ganger når vi skulle handle mye tok vi med en av trillebagene, og gikk avsted alle sammen. Ble Jakop sliten tok han seg en hvil på bagen. En av planene våre var å få handle mye tøy til alle sammen. Vi fikk ikke kjøpt så mye som vi hadde planlagt, men Jonas, og Jørgen kom hjem med mange t-skjorter. Fant noen til Jakop også. Jeg fikk meg noen topper, og Jon skjorts, og skjorte. Caroline fikk også noe tøy, og ikke overraskende sminke. Vi får handle litt hvis vi skal tilbake til neste år.

Panikk på markede.
Jonas, Caroline, og jeg fikk oss litt underholdning dagen vi var på markede. Da Jon, Jørgen, Jakop, og jeg var på markedet uken før, var det utrolig varmt. Faktisk så varmt at vi ikke orket å gå hele markede igjennom. Når vi var på markede uke etter, var det også varmt, men ikke så varmt siden det var overskyet. Det tordnet litt, og etter en liten stund begynte det å regne. Det var faktisk deilig. Vi tenkte ikke så mye på det siden det var varmt regn, og varmt i luften, men da det ikke stoppet etter noen minutter skjedde det noe rart. De som hadde bodene fikk plutselig panikk. Det så i alle fall sånn ut. Tror ikke jeg har sett boder bli pakket så fort. De stappet tingene sine i esker. Varebilene ble hentet, og esker, og stativer forsvant i full fart. Mennesker begynte å dekke til håret med plastposer, og løp av gårde som om de skulle ha hatt ett monster etter seg. Etter en liten stund var det bare noen få mennesker som stod igjen. Siden bodene var tomme, og det pøste ned stod vi sånn halvveis under en presenning. Det var da vi la merke til noe artig, og vi var ikke de eneste. Det var tydelig hvem som var vant til litt regn, og ikke, for mer eller mindre alle som stod igjen var fra: Norge, Sverige, Danmark, og Finland. Noen få hørtes Tyske, og Engelske ut. Så langt vi kunne se, og høre var det bare ett par spanjoler igjen. Det var en merkelig opplevelse, men samtidig veldig morsomt.

Bading, palmer, mer bading, og rett, og slett ferie.
Jonas tålte ikke varmen så godt, så han var mye ikke på formiddagen når det var varmt. Bortsett fra når han badet, og det var mye. Selv om han brukte mye tid på å lære seg å dukke ordentlig etter gjenstander, var han også utrolig snill med brødrene sine. Han brukte mye tid på å få Jørgen til å føle seg trygg i det store bassenget. Til å begynne med hoppet Jørgen fra kanten, men etter at han hoppet før vi var helt klar, og fikk hodet nesten helt under vann. Etter det ville han bare i barnebassenget, men med mye jobbing fra Caroline, og Jonas, hadde de han til slutt tilbake i det store bassenget. Selv om det var med armringer, var det godt jobbet, for Jørgen er en meget bestemt ung mann som vet hva han vil, og ikke vil.

Stolt Jakop med tøyet han fikk
av Caroline
Den ene kvelden datt det noe fra palmene. Det kan vel kalles barken til palmetrær selv om det ikke ser sånn ut. Til å begynne med syntes Jørgen det var litt skummelt, men etter en stund var det bare spennende. Nå ser flaket veldig stort ut på siden av Jørgen, men med tanke på at han er ca 95 cm er det absolutt ikke lite. Det var flere som datt av, så siden de var store, og faktisk veide litt, var jeg bare glad for at ingen av oss fikk det i hodet.

Den ene dagen skulle vi en tur ned å se på stranden, og spise litt på restauranten som er ved siden, men innen vi kom ned var vi så varme, og sultne, at vi bokstavelig talt så på stranden. Jeg tok endel bilder av Caroline, så gikk vi å satte oss. Etterpå var det innom ett senter, så var det hvem til bassenget, og bena på bordet.
Vi har hatt en fantastisk tur. En ferie jeg ikke kommer til å glemme, og som jeg gjerne tar flere ganger.